All-in of traditionele huur, waar moet ik aan denken?

Aan welke eisen moet de ruimte voldoen? Waar begin ik? Dit zijn vragen die niet geheel onwaarschijnlijk zijn voor een (startende) ondernemer, als deze de beslissing neemt om een werk- of kantoorruimte te huren. Er zijn verschillende vormen van huur, verschillende prijzen, verschillende werkplekken, etc. Welke factoren zijn nu belangrijk als het gaat om een werk- of kantoorruimte?

Het komt vaak voor dat mensen de huurprijzen van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Echter communiceert de ene verhuurder een all-in prijs en de andere communiceert een kale huurprijs. Het is daarom belangrijk om als huurder te weten wat de verschillen zijn en welke optie voor jou het beste is.

All-in verhuur
Wanneer een verhuurder een all-in huurprijs communiceert voor een werk- of kantoorruimte, dan betaal je een vast bedrag per maand waardoor je niet elke maand voor verrassingen komt te staan. Zo zitten de nutsvoorzieningen (gas, water en licht) bij een all-in huurprijs inbegrepen. Vaak zit telefonie en internet bij de huurprijs inbegrepen en kan je gratis gebruikmaken van de eventuele receptiediensten en de algemene ruimten.

Flexizone is een voorbeeld van een verhuurder waarbij gebruik wordt gemaakt van een all-in huur. Als een ondernemer bij hen een werk- of kantoorruimte huurt dan zijn de volgende zaken inbegrepen in de huurprijs;

  • Gas, water en elektriciteit
    ● Wifi
    ● Parkeergelegenheid
    ● Schoonmaak service
    ● Camera bewaking
    ● Gebruik algemene ruimten (vergaderzalen + keukens)
    ● Postvak
    Business club
    ● 24/7 toegankelijk
    ● Tags voor het pand en de ruimte

Voor een vast bedrag per maand krijgt de huurder een werk- of kantoorruimte waarbij de bovengenoemde zaken inbegrepen zijn.

Traditioneel verhuur
Een huurprijs per m2 per jaar wordt ook wel een kale huurprijs genoemd. Bij deze vorm van huur, betaalt de huurder een bedrag per m2 per jaar en daarnaast een bedrag voor de service kosten per m2 per jaar.

Het huren van een werk- of kantoorruimte per m2 per jaar lijkt vaak goedkoper vanwege de huurprijs. Naast de huurprijs moet de huurder ook vaak de bovengenoemde zaken (Flexizone all-in) ook zelf regelen en betalen. Vaak zijn de ruimten nog niet startklaar en moet de huurder meer investeren in de ruimte.

Service kosten
Als je een werk- of kantoorruimte traditioneel huurt, krijg je behalve de huurprijs ook te maken met de servicekosten van de ruimte. Waarom worden deze kosten in rekening gebracht? De inhoud van de servicekosten hangt af van de huurovereenkomst. De servicekosten bestaan in de basis uit diensten die vaak door de verhuurder worden verzorgd. Deze diensten hebben in eerste instantie betrekking op  kosten gerelateerd aan het gebouw die de verhuurder maakt voor de huurder. Denk bij servicekosten aan; gas, water, elektriciteit, internet, kosten van de schoonmaak, de algemene ruimten, gemeentelijke heffingen, receptie, beveiligingskosten, etc.

Tekenen maar!
Wanneer je de perfecte kantoorruimte hebt gevonden en je het met de verhuurder eens bent over de inhoud van het huurcontract dan is het tijd om te tekenen. Zorg dat je altijd schriftelijk een overeenkomst aangaat en dat alle afspraken duidelijk vermeld staan in het contract. Zo voorkom je onduidelijkheden en problemen in de toekomst.

Ben jij een ondernemer en ben je op zoek naar een werk- of kantoorruimte? Huur dan een ruimte bij Flexizone en maak gebruik van het all-in concept!